رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی کاملاً اشتباه است

گزیده‌ای از سخنان رئیس‌جمهور در دیدار با کارآفرینان و فعالان اقتصادی

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در دیدار با جمعی از کارآفرینان، فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی از جمله رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با تاکید بر واگذاری بنگاه‌های دولتی عنوان کرد که در شرایط مساوی حتماً بخش خصوصی در اولویت است و حق تقدم با بخش خصوصی است، نباید به هیچ عنوان بخش دولتی رقیب بخش خصوصی باشد.

رئیس اتا‌ق‌ بازرگانی تهران به همراه جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران چهارشنبه اول خرداد ماه، مهمان رئیس‌جمهور بودند تا در مورد مسایل و مشکلات اقتصادی صحبت کنند. در این نشست رئیس اتاق ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان نیز حضور داشتند و نکاتی را در باب مشکلات مختلف حوزه اقتصاد از نرخ ارز و حواشی مربوط به بازگرداندن ارز صادراتی تا قانون بهبود فضای کسب‌وکار مطرح کردند. در این نشست رئیس‌جمهور نیز نکاتی را مطرح کرد که گزیده‌هایی از آن را می‌توانید بخوانید:

1-در هیچ زمانی از تاریخ انقلاب شرایط سال‌های 97 و 98 را نداشته‌ایم. بویژه اینکه دشمن همه تلاش خود را بر جلوگیری از فروش نفت و  ایجاد مانع در روابط بانکی به عنوان شریان اقتصادی کشور، متمرکز کرده است.

2-امروز دشمن شدیدترین فشارهای خود را بر بخش اقتصادی متمرکز کرده و امید دارد با این حرکت، از یک سو مانع توسعه اقتصادی شده و از سوی دیگر اقشار جامعه را تحت فشار قرار دهد و بر روند زندگی مادی، معنوی، فکری و خانوادگی آنان اثرات منفی برجای بگذارد.

3-فعلا نمی‌توانیم در مورد درست یا غلط بودن سیاست ثابت ماندن قیمت نفت و سوخت و گازبرای چهار سال متوالی، قضاوت کنیم و البته هر وقت برای تغییر قیمت اقدام کردیم با مشکلاتی مواجه شدیم، اما در هیچ کجای دنیا چنین قیمت سوخت ارزانی وجود ندارد.

4-رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی را کاملاً غلط و اشتباه است. در شرایط مساوی حتماً بخش خصوصی در اولویت است و حق تقدم با بخش خصوصی است، نباید به هیچ عنوان بخش دولتی رقیب بخش خصوصی باشد و ما باید امتیاز را به بخش خصوصی دهیم و حتماً بنگاه‌های دولتی باید واگذار شود. واگذاری بخش دولتی اصرار مداوم من بوده و هست و ان‌شاءالله امسال شرایط مطلوبی برای واگذاری‌ها داشته باشیم.

5-همه بخش‌های دولتی باید واگذار شود. خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با اینکه بخش‌های نظامی از اقتصاد بیرون بروند، موافق بودند و در مورد موضوع ادغام بانک‌ها نیز ایشان موافق بوده و حمایت کردند.

6-اولین کار مهم دولت در این زمینه این بوده که در طول 6 سال گذشته دست در جیب بانک مرکزی نبرده‌ایم و دولت پایه پولی را بالا نبرد. بالا رفتن پایه پولی کار بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. در این 6 سال، دولت نسبت به استفاده از پایه پولی متعهد بوده و بعد از این هم متعهد خواهد بود. حتی برای پرداخت یارانه‌ هم زمانی که پول کم می‌آوردند از پایه پولی استفاده می‌کردند اما ما این کار را نکردیم.

7-تعدیل مؤسسات اعتباری غیرمجاز کاری بسیار سخت بود و شجاعت زیادی می‌خواست و ما برای توقف فعالیت این موسسات اعتباری غیرمجاز دردسرهای زیادی متحمل شدیم به گونه‌ای که حتی برخی تجمع‌های خیابانی از سوی حامیان همین مؤسسات سازمان‌دهی می‌شد تا ما نتوانیم این کار را با موفقیت انجام دهیم.

8-همیشه اعضای دولت را تشویق کردم که بدون مشورت با بخش خصوصی تصمیم نگیرند و اگر تصمیمی بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ شود، قبول نمی‌کنم. تخصص و تحصیلات دانشگاهی به تنهایی کافی نیست و باید از تجربه بخش خصوصی هم استفاده کنیم. کسی که درس اقتصاد خوانده، چارچوب‌ها را بهتر می‌داند، اما وقتی به اجرا می‌رسیم، حتماً باید با بخش خصوصی هم مشورت شود.

9-آزاد گذاشتن صادرکنندگان برای واردات کالا به جای انتقال ارز خوب است به شرطی که کالای وارد شده را بر مبنای دلار 13 هزار تومانی با مردم حساب نکنند و حداقل براساس ارز نیمایی محاسبه کنند. محاسبه کالای وارداتی با نرخ آزاد به مردم فشار وارد می‌کند. برای دولت راحت‌تر است که صادرکننده جنس مورد نیاز کشور را هم وارد کند، به شرطی که قیمت‌ها را برای مصرف کننده بالا نبرد.

10-همه می‌دانیم که قیمت ارز 13 هزار تومان نیست حتی 8 هزار تومان هم نیست و شرایط و مسایل روانی در افزایش نرخ ارز وجود دارد.

11-هدف ما بهبود وضعیت معیشت مردم است و فشار دشمن در کوتاه‌مدت با هدف اثرگذاشتن بر وضعیت معیشت مردم و در بلندمدت جلوگیری از توسعه کشور است و در چنین شرایط باید همه بخش خصوصی و دولتی کنار هم باشند.

منبع خبر و عکس‌ها: پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.